Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Starym Mieście
Bip - Strona główna

O nas

Aktualności »

Pomoc społeczna

Świadczenia rodzinne

Pomoc dla obywateli Ukrainy

Za życiem

Rodzina 500 Plus

PROGRAM ,,CZYSTE POWIETRZE"

Dodatek osłonowy

Dodatek węglowy

Dodatek elektryczny

Dodatek dla gospodarstw domowych

Dodatek osłonowy 2024

Dodatek gazowy

Bon energetyczny

Fundusz alimentacyjny

Karta Dużej Rodziny

Wielkopolska Karta Rodziny

PROGRAM OPERACYJNY POMOC ŻYWNOŚCIOWA 2014-2020

Stypendia szkolne

Dodatek energetyczny

Dodatki Mieszkaniowe

Nabór na wolne stanowiska pracy

Zespół Interdyscyplinarny

Zapytania ofertowe

Kontrola zarządcza

Sprawozdania finansowe

RODO

Deklaracja dostępności

Wspieranie rodziny

Projekty GOPS

Zadania realizowane z budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Stare Miasto na lata 2016/2025

Standardy ochrony małoletnich

walidacja css walidacja html
Strona główna » Wspieranie rodziny » Asystent rodziny
A A A

Wspieranie rodziny: Asystent rodziny

 

Zadania w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej określa ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r., (Dz. U. z 2016r. poz. 575). Ustawa określa :

  1. zasady i formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczych;
  2. zasady i formy sprawowania pieczy zastępczej oraz pomocy w usamodzielnianiu jej pełnoletnich wychowanków;
  3. zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  4. zasady finansowania wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  5. zadania w zakresie postępowania adopcyjnego.

Jednostkami organizacyjnymi wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej są jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego wykonujące zadania w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, placówki wsparcia dziennego, organizatorzy rodzinnej pieczy zastępczej, placówki opiekuńczo – wychowawcze, regionalne placówki opiekuńczo – terapeutyczne, interwencyjne ośrodki preadopcyjne, ośrodki adopcyjne oraz podmioty, którym zlecono realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.

Rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo – wychowawczej, mogą otrzymać wsparcie od gminy w postaci asystenta rodziny.

           Od 2012 r. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zatrudnia Asystenta rodziny. Celem jego pracy jest poprawa sytuacji życiowej rodzin objętych usługą, w tym w szczególności stworzenie optymalnych warunków służących wychowywaniu dzieci  i pokonywaniu bieżących problemów rodziny, nabycie i doskonalenie umiejętności społecznych rodziców i zwiększenie kompetencji rodzicielskich. Asystent pracuje z rodziną w miejscu jej zamieszkania lub innym miejscu uzgodnionym z rodziną.

Asystent rodziny wspierając rodziny, w zależności od ich zdiagnozowanych problemów i potrzeb, podejmuje na jej rzecz zadania w obszarach:

  • edukacji w zakresie prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi, poprzez modelowanie w trakcie wizyt rozmów i dyskusji stosowanego przez rodziny systemu wychowawczego, wypracowania właściwych postaw rodzicielskich, eliminowania nieprawidłowych metod wychowawczych w pracy z rodzinami poprzez edukację i poradnictwo, wskazywania możliwości wykorzystania konsultacji z psychologiem  i pedagogiem Centrum Poradnictwa Specjalistycznego, Metodyki i Strategii, wypracowania z rodzinami adekwatnego systemu kar i nagród, zachęcania do modyfikacji stosowanych przez rodziny metod wychowania;
  • doradzania w sprawie sposobów organizowania czasu wolnego dzieciom, sposobów rozbudzania zainteresowań poprzez rozmowy, oraz zachęcenia i zapoznania dzieci z dostępną ofertą, wdrożenia dzieci w pozytywne grupy odniesienia m.in.  grupy rówieśnicze, kluby osiedlowe, kluby sportowe, kółka zainteresowań, świetlice środowiskowe;
  • uwrażliwiania na okoliczności wymagające szczególnego nadzoru rodziców za pomocą  metody wspólnych rozmów z członkami rodziny (m.in. konieczność zapewnienia należytej opieki i opieki zdrowotnej dzieciom, konieczność monitorowania przez rodziców sytuacji szkolnej dzieci; przeciwdziałania demoralizacji społecznej dzieci);
  • pomocy w budowaniu prawidłowych więzi i komunikacji między członkami rodziny (spotkania z całą rodziną,  uświadamianie potrzeb i trudności, poprzez stosowanie pytań cyrkularnych );
  • wspierania rodziców w diagnozowaniu sytuacji szkolnej dzieci, w szczególności występujących deficytów w zakresie realizacji obowiązku szkolnego oraz funkcjonowania dzieci w środowisku szkolnym (rozmowy z pedagogiem szkolnym, wychowawcą dziecka, wizyty u pedagoga/wychowawcy wraz z rodzicem dziecka), motywowanie, wspieranie rodziców do aktywnego uczestnictwa w życiu szkolnym dziecka (poprzez rozmowy z rodziną);
  • pomocy w dbaniu o zdrowie (edukacja w kwestiach higieny, pielęgnacji, prawidłowego odżywiania, rekreacji, w razie potrzeby: pomoc w planowaniu wizyty u lekarza, dentysty, sprawdzenie bilansów zdrowotnych, książeczek szczepień);
  • treningów umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego przez rodziny (m.in. nauka  gotowania, wspólnego przygotowywania posiłków, sprzątania, robienia zakupów, nauka gospodarowania posiadanymi środkami- treningi budżetowe);
  • nauki dbałości o mieszkanie, podziału obowiązków domowych, tworzenia odpowiednich warunków  sprzyjających wypoczynkowi, nauce i spędzania czasu wolnego (poprzez rozmowy ze wszystkimi członkami rodziny, porady, wspólne wyjścia);
  • edukacji w zakresie przestrzegania norm społecznych i prawidłowego rozumienia i pełnienia ról społecznych (w tym ról zawodowych i rodzicielskich) poprzez rozmowy z rodzinami, dyskusje, konsultacje indywidualne ze specjalistami m.in. z doradcą zawodowym, trenerem pracy, psychologiem lub pedagogiem;
  • wspierania w załatwianiu spraw urzędowych przez rodziny, wyrobienia umiejętności korzystania ze wsparcia instytucji środowiska lokalnego -  wspólne wizyty w urzędach, instytucjach,  metoda warsztatowa – nauka pisania pism urzędowych i poruszania się w instytucjach;
  • kształtowania postaw prozawodowych, kształtowania umiejętności poruszania się po rynku pracy, motywowania do uzupełnienia wykształcenia i podniesienia kwalifikacji poprzez: rozmowy, zastosowanie metody warsztatowej, nauka tworzenia dokumentów aplikacyjnych, indywidualne konsultacje, skorzystanie z usług trenera pracy, doradcy zawodowego;
  • wspierania osób zagrożonych problemem alkoholowym i z rozpoznaniem picia szkodliwego w utrzymywaniu trzeźwego stylu życia.

Przygotowując i realizując powyższe działania, asystent rodziny nawiązuje współpracę  z przedstawicielami organizacji pozarządowych i instytucji działających w obszarze pomocy osobom i rodzinom z problemem alkoholowym i opiekuńczo-wychowawczym oraz zajmujących się wsparciem dzieci i młodzieży.

Asystent rodziny podejmując pracę z dziećmi i młodzieżą z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym kładzie nacisk na poszukiwanie  mocnych stron dzieci pozostających w negatywnych grupach odniesienia, po to aby poprzez realizowanie swoich zainteresowań mogły one podkreślać swoją indywidualność, co z kolei wpływa na podwyższenie samooceny, poczucia sukcesu, pozostawania w centrum uwagi i poczucia bycia ważnym. Umożliwienie realizowania zainteresowań dziecka poza negatywnym środowiskiem wychowawczym, pozwala również wdrożyć małoletniego w pozytywne grupy odniesienia, ucząc zarazem aktywnego i konstruktywnego spędzania czasu wolnego.

 

drukuj pobierz pdf    

wstecz